• تلفن09123512882
  • ایمیلmodernghaleb@gmail.com
  • آدرسجاده قدیم قم-تهران. خیابان شهید رجایی (تره بار). کوچه 20
  • ساعتهای آزاد8 تا 17:30

پلی پروپیلن PP چیست و چه کاربردی دارد؟

در این مقاله میخواهیم یکی از پلیمرهای معروف و کاربردی را معرفی کنیم. این پلیمر، پلی پروپیلن نام دارد که پس از پلی اتیلن پر مصرف ترین پلیمر دنیاست.

پلی پروپیلن از پلیمریزاسیون پروپیلن در شرایط دما و فشار نسبتا ملایم ودر حضور کاتالیست معروف زیگلر – ناتا انجام می‌شود . وجود این کاتالیست ، پلیمری به صورت ایزوتاکتیک را تشکیل می‌دهد که قادر به متبلور شدن تا حدود ۹۰ درصد می‌باشد.

پلی‌پروپیلن یک پلیمر ترموپلاست می‌باشد که در یک بازه گسترده از کاربردها شامل فیلم و ورق، قالب‌گیری دمشی، قالب‌گیری تزریقی، بسته‌ بندی برای محصولات مصرفی، دستگاه های خاص مانند لولاهای زنده و منسوجات، تجهیزات آزمایشگاهی و پزشکی، لوله، کاربردهای صنعتی و ساختمانی، قطعات پلاستیکی برای صنایع مختلف از جمله صنعت خودرو ، دستگاه های خاص مانند لولاهای زنده و منسوجات مورد استفاده قرار می‌گیرد. علاوه بر این، پلیمر تولید شده از منومر پروپیلن به طور معمول در برابر حلال‌های شیمیایی، بازها و اسیدها مقاوم می‌باشد.

از دیگر کاربردهای پلیمری این است که در ساخت الیاف، فيلمها، لوازم خانگی تا ضربه گیرهای خودرو مورد استفاده قرار میگیرد. در بسیاری از کاربردها، همانند الیاف شیشه، گرمانرمهای تقویت شده با مواد معدنی و فلزات. PP جایگزین سایر مواد شده است، از طریق پلیمریزه کردن منومر پروپیلن با یک کاتالیست بر پایه تیتانیم، پلی ووپیلن (PP) ساخته و تولید شده است. برای آغاز واکنش پلیمریزاسیون، یک کاتالیست کمکی ثانوی (تری تیل آلومینیم) با محیط واکنش افزوده میشود و از هیدروژن برای کنترل وزن مولکولی پلیمر درون راکتور استفاده می شود. این واکنش با استفاده از یک فرایند دوغابی با فرایندی از نوع فاز گازی انجام میشود. سه ساختار از PP وجود دارند . ایزوتاکتیک ، سندیوتاکتیک و تاکتیک ساختار اصلی PP ماده نیمه بلوری ایزوتاکتیک در شکل مارپیچی است. این ساختار خواص مکانیکی خوبی، همانند سفتی و استحکام کششی دارد، این خواص را میتوان با استفاه از عوامل هسته زا یا با پرکننده هایی همانند تالک، کلسیم کربنات با الیاف شیشه، به میزان بیشتری افزایش تقویت نمود. PP از طریق واحدهای منومری پروپیلن که به طور متناوب، به صورت سر به دم (Head – to – tail ) به یکدیگر وصل شده اند یکدیگر وصل شده اند، تولید می شود. نسبت به ساختار ایزو تاکتیک، انعطاف پذیرتر این ساختار نسبت به ساحت وليكن مقاومت ضربه ای بهتر و وضوح بیشتری دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *