• تلفن09123512882
  • ایمیلmodernghaleb@gmail.com
  • آدرسجاده قدیم قم-تهران. خیابان شهید رجایی (تره بار). کوچه 20
  • ساعتهای آزاد8 تا 17:30

اسپارک کاری چیست؟

شاید شما واژه اسپارک کاری را در صنعت ساخت قالب های تزریق پلاستیک شنیده باشید، درحقیقت ماشین‌کاری تخلیه الکتریکی (Electrical discharge machining) به صورت مخفف (EDM) فرایند براده‌برداری است که در آن از یک منبع ژنراتور برای تولید جرقه با ولتاژ پایین و آمپر بالا به‌منظور براده‌برداری استفاده می‌شود.

فرایند برش‌کاری به‌وسیله جرقه‌های متناوب و کنترل شده‌ای است که بین الکترود یعنی قطعه مسی یا سیم در وایر کات و قطعه کار زده می‌شود. در این روش برای براده برداری هیچگونه تماس مستقیمی بین قطعه کار و الکترود بر قرار نمی‌شود.

قطعه کار که معمولا همان اینسرت قالب است و معمولا از جنس مس است، روی یک صفحه در محلول دی الکتریک غوطه ور است که در ایران معمولا نفت رایج ترین ماده است.در خدمات اسپارک ماشین توسط سرو موتور به سمت پایین تا فاصله معینی که اپراتور آن را معین کرده است، بین ابزار و قطعه کار حرکت می کند، در این نقطه دی الکتریک بین الکترود و قطعه کار قطع شده و عملیات اسپارک شروع می شود.

عملیات اسپارک باعث جداسازی ذرات از قطعه کار یا همان قالب (انواع قالب های پلاستیک و قالب های دایکاست)می شود. البته در همین زمان خوردگی روی الکترود یا همان قطعه مس نیز با نرخ کمتری به وجود می آید.

مزایای خدمات اسپارک

مهمترین مزایای ماشین کاری به روش اسپارک:

  1. به دلیل اینکه هیچگونه تماسی بین قطعه کار یا همان قالب و الکترود (مس) وجود ندارد ایجاد دیواره های نازک و اشکال ظریف امکان پذیر است .
  2. عموماً می توان قطعات با شکل پیچیده را ماشین کاری کرد، و R زوایا را به صفر رساند کاری که در ماشین کاری فرز CNC سه محور زمان بر است.
  3. نرخ ماشین کاری وابسته به سختی قطعه کار نبوده و متناسب با نقطعه ذوب قطعه کار است. بنابراین موادی که قابلیت ماشین کاری کمی دارند مثل کاربیت های سمانته و فولادهای ابزاری آبکاری شده را میتوان ماشین کاری کرد.

امروزه با همه گیر شدن دستگاه های اسپارک نرخ خدمات اسپارک نیز کاهش پیدا کرده است. شرکت مدرن قالب با داشتن ماشین آلات مدرن اسپارک، کیفیت ساخت قالب های صنعتی شما را تضمین می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *